Odoo afbeelding en tekstblok

Out of the box – Odoo

Implementatie methode

Wereldwijd kent Odoo meer dan 3 miljoen gebruikers verdeeld over 800 partners/dealers in meer dan 100 landen. Odoo wordt in de community variant ondersteund door een brede community van ontwikkelaars en consultants. Deze enthousiaste professionals zorgen ervoor dat Odoo in enkele jaren is uitgegroeid tot een kwalitatief hoogstaand product met een enorme brede gebruikersgroep. Binnen de community is er een groot scala aan applicaties die het mogelijk maken snel en efficiënt Odoo te kunnen inzetten voor iedere onderneming.

Open2bizz is een van de partners in Nederland. Vanaf ons kantoor in Sittard bedienen wij klanten in diverse branches. Open2bizz heeft in de loop der jaren een eigen implementatie methode ontwikkeld die het mogelijk maakt snel en betaalbaar Odoo en andere applicaties te implementeren. Odoo is ook te gebruiken voor “kleinere” organisaties, en zal het minder tijd kosten om Odoo te implementeren t.o.v. grote organisaties.

Het implementeren van Odoo voor een organisatie kan op twee verschillende manieren. De eerste manier is Odoo wordt aangepast aan de bedrijfsprocessen van de organisatie door middel van maatwerk. Dit zijn vaak tijd en arbeids-intensieve projecten dat gepaard gaat met een analyse en ontwerp van de bouwen systemen en applicaties voor Odoo. Odoo wordt ingericht zodat het compleet gestroomlijnd wordt met de bedrijfsprocessen van de organisatie.

De andere manier is het implementeren van Odoo en de bedrijfsprocessen in te richten op basis van het systeem. Door Odoo te implementeren en te gebruiken krijgt de organisatie inzicht in de werking van het systeem, en wanneer dit als positief ervaren wordt is het voor een organisatie makkelijker en toegankelijker om haar bedrijfsprocessen anders in te richten. Het streven is om eerst bekend te worden met Odoo en de werking van het systeem en wanneer het echt nodig blijkt om maartwerk te maken voor de Odoo omgeving van de organisatie.

Voor onze klanten die Odoo willen gaan gebruiken voor haar organisatie hebben wij dit document ontworpen waarin we de klanten informeren over de projectfasen van het implementeren van Odoo. Het streven is om Odoo eerst te implementeren en gebruiken en daarna kan wanneer dit echt nodig blijkt te zijn om voor de klant maatwerk te realiseren.

Het moet voor een organisatie ook nooit het streven zijn om Odoo voor de volle 100% te implementeren maar in mindere mate, alleen wanneer het daadwerkelijk ook van toegevoegde waarde is voor de klant. Odoo is modulair ingericht en klanten zijn niet gebonden om Odoo volledig te implementeren. De klant kan kiezen welke modules de klant wel of niet geïmplementeerd wilt hebben in haar Odoo omgeving.

Voor deze methode maken we een project dat is opgedeeld in 7 fasen die ervoor zorgen dat Odoo succesvol wordt geïmplementeerd. 

Odoo tekst en afbeelding blok

    In deze fase zal het implementatieproject worden afgesloten en zal er een projectevaluatie plaatsvinden met het projectteam over het proces dat is doorlopen voor het implementeren van Odoo. Ook zullen er afspraken gemaakt worden over de service die Open2bizz zal gaan leveren voor het onderhouden van het geïmplementeerde systeem. 

      • Projectbijeenkomst voor project evaluatie en afspraken over de nazorg